OJN ja yli 500 päiväkodin johtajaa vastustaa kelpoisuuksien väljentämistä

Opetusalan johdon neuvottelukunta (OJN) on liittynyt yli 500 päiväkodin johtajan vetoomukseen, jossa vastustetaan päiväkodin johtajien kelpoisuuden väljentämistä.

Opetusministeriö on parhaillaan asettamassa työryhmää päiväkodin johtajien kelpoisuuksien muuttamiseksi.

Hallitusohjelmaan kirjattu muutos tarkoittaisi kelpoisuuksien väljentämistä niin, ettei päiväkodin johtajalta vaadittaisi enää aina kasvatustieteen maisterin tutkintoa ja kelpoisuuden voisi saavuttaa myös ylemmällä ammattikorkeakoulututkinnolla.

Myös OAJ ja VOL vastustavat väljennystä ja ovat ottaneet kantaa kelpoisuuksien säilyttämisen puolesta.

Lue lisää OAJ:n ja VOL:n kannanotosta

Muutos vaikuttaisi suoraan lasten saaman varhaiskasvatuksen pedagogiseen laatuun. Sitä vastaan on vedonnut myös laaja joukko yliopistojen varhaiskasvatuksen professoreja. Lue päiväkodin johtajien ja OJN:n vetoomus kokonaisuudessaan alta.

Päiväkodin johtajien ja OJN:n vetoomus

Hyvät pääministeri, opetusministeri ja valtioneuvosto, 

Päiväkoteja on johdettava pedagogisella sekä didaktisella osaamisella ja lapsen etu keskiössä. Opetusalan johdon neuvottelukunta vastustaa tämän vetoomuksen aiemmin allekirjoittaneiden noin 500 päiväkodin johtajan tavoin suunnitelmia väljentää varhaiskasvatuksen päiväkodin johtajan kelpoisuusvaatimusta mahdollistamalla tehtävässä toimiminen myös sosionomille YAMK-tutkinnolla.

Vaadimme, ettei hallitus pane hallitusohjelman kirjausta toimeen, vaan säilyttää päiväkodin johtajan kelpoisuusvaatimuksessa kasvatustieteen maisterin tutkinnon, kuten tällä hetkellä varhaiskasvatuslakiin on säädetty. 

Varhaiskasvatus on varhaiskasvatuslain määrittelemällä tavalla toimintaa, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Päiväkodin johtajien tehtävänä on johtaa pedagogisesti varhaiskasvatuksen moniammatillista toimintaa nojaten tutkimusperustaiseen kasvatustieteelliseen osaamiseen. Kasvatustieteen maisterin tutkinnon edellyttäminen johtajilta on takuu varhaiskasvatuksen pedagogiselle ja didaktiselle laadulle, joka varmistaa lapsen kasvun ja oppimisen. Myös sosionomit voivat saavuttaa tämän kelpoisuuden suorittamalla saman kasvatustieteen maisterin tutkinnon. 

Nykyinen kelpoisuusvaatimus on seurausta vuosikymmenten mittaisesta varhaiskasvatuksen tutkimuksesta ja kehittämistyöstä. Tavoitteena on ollut vielä entisestään vahvistaa päiväkodin johtajien osaamista. Sen sijaan kelpoisuuden vesittäminen olisi lyhytjänteistä politiikkaa ilman sitä tukevaa tutkimuspohjaa lähinnä korkeakoulupoliittisista edunvalvonnallisista syistä. Pedagogiikan johtamiseen säädetyn kelpoisuuden avaaminen sosiaalitieteisiin perustuvalle YAMK-tutkinnolle heikentäisi varhaiskasvatuksen pedagogista laatua. 

Päiväkodin johtajan tehtävä on vaativa ja vastuullinen. Kelpoisuusvaatimus on osaltaan vahvistanut tehtävän ja koko varhaiskasvatuksen arvostusta osana koulutusjärjestelmää. Kasvatustieteen maisterin koulutus on ollut tähän asti vetovoimainen. Maistereita on koulutettu siinä määrin, että heitä valmistuu tarvetta vastaava määrä päiväkotien johtajatehtäviin. 

Hallitusohjelmanne yhtenä koulutuspoliittisena päätavoitteena on parantaa varhaiskasvatuksen laatua ja samalla vahvistaa alan veto- ja pitovoimaa. Me Opetusalan johdon neuvottelukunta ja päiväkodin johtajat pidämme hallitusohjelman esitystä kelpoisuuden väljentämisestä johtajien työtä väheksyvänä sekä pedagogisen ja didaktisen osaamisen merkitystä aliarvioivana. Toteutuessaan esitys heikentäisi kasvatustieteen maisterikoulutuksen vetovoimaa. 

Me Opetusalan johdon neuvottelukunta ja päiväkodin johtajat vaadimme, että hallitus ei toimeenpane mainittua kirjausta eikä heikennä päiväkodin johtajien kelpoisuusvaatimusta tai päiväkodin johtajilta vaadittua pedagogista ja didaktista osaamista.

Uusimmat uutiset ja tiedotteet