OAJ pitää esitettyä rakennetta hyvänä ja korostaa valmistavan näytön merkitystä. Valmistavalla näytöllä on oltava kokonaisuudessa oleellinen painoarvo erikseen pisteytettynä.
Kokeeseen liittyisi myös valmistavan näytön reflektointi. OAJ korostaa, että opiskelijan on voitava tarkastella omaa työtään/suoritustaan valmistavassa näytössä laadittavalta digitaaliselta tallenteelta (artefakti).
Taito- ja taideaineet ovat erilaisia oppiaineita sisällöltään ja työtavoiltaan. OAJ:n näkemyksen mukaan ylioppilastutkinnon kokeita ei ole siksi mielekästä yrittää puristaa näiden osalta yhteen muottiin. Valmistelussa on oleellista jättää riittävä väljyys erilaisille suorittamistavoille, ohjeistukselle sekä näyttötilanteiden toteutukselle myös ajallisesti.
Ylioppilastutkintoa koskeva uudistus on merkittävä ja tervetullut. OAJ korostaa, että sen valmistelu on toteutettava tiiviissä sidosryhmäyhteistyössä. Uudistus edellyttää etupainotteista oppilaitosten ja opetushenkilöstön tiedottamista sekä osaamisen kehittämistä erityisesti arviointi- ja ohjausosaamisen osalta.
OAJ toteaa, että Opetus- ja kulttuuriministeriön tulee uudistuksen yhteydessä selvittää muutostarpeet lukiokoulutuksen opiskelijaksi ottamisen periaatteisiin kaikille yhteisten taito- ja taideaineiden tullessa osaksi ylioppilastutkintoa. Lisäksi korkeakoulujen on selvitettävä muutostarpeita todistusvalinnassa pisteytettäviin ylioppilastutkinnon kokeisiin.